Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

جمشید شهر در شهرستان شولگره - بلخ

  • ۱۹۰۶

ناپدید شده های کهنسالترین شهر جهان دوباره نمایان می شوند.
جمشید شهر در شهرستان شولگره - بلخ
بقایای یک شهر باستانی دوره هخامنشی در شهرستان (ولسوالی) شولگره ولایت بلخ درسال ۱۳۸۷خورشیدی کشف و شناسایی شد. به باور کارشناسان قدمت این شهر به دو هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد و مربوط به عصر هخامنشی می‌باشد.
کار تحقیقات آن توسط باستان شناسان افغانی و فرانسوی صورت گرفت. از تحقیقات آنها چنین استنباط می‌شود که کهن‌ترین آتشکده در حاشیه رود بلخ در نزدیکی چشمه شفا شولگره این ولایت در آن عصر ساخته شده باشد و بقایای این شهر و قدیمی‌ترین آتشکده زرتشتی در دامنه شمالی و جنوبی کوه مقابل پل پیکان شهرستان شولگره بلخ کشف شد.
این شهر با دیواری بطول چندین کیلومتر و عرض ۱۳مترمحصور می‌باشد و بخش جنوبی شامل قلعه نظامی است. چنین به نظر می‌رسد، قسمت پایین دیوار از سنگ و بالای آن از خشت خام ساخته شده که طول و عرض هر خشت ۴۰سانتیمتر و ضخامت آن ۱۰سانتیمتر می‌باشد. ساختمان آتشکده در بخش مسکونی شهر از سنگ ساخته شد و قسمت بالای آن اختصاص به افروختن آتش دارد، که مشاهده می‌گردد.
هخامنشیان ۵۵۰ تا ۳۳۰قبل از میلاد حضرت مسیح در ایران باستان حکومت کردند و بخش وسیعی از دنیای قدیم را تحت تسلط خود داشتند. برخی‌ها هخامنشیان را نخستین امپراتور در تاریخ جهان می‌دانند.
تصویر بالا، پژوهشگران را حین بازرسی تندیسهای سنگی پهلوانان یا پادشاهان سوارکار که در حال نبرد با کرگدن یا اژدهایی غول‌پیکر نشان می دهد.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی