Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

کارت هوشمند مهندسین، گامی در جهت حذف رفت و آمدهای اضافی- مثال موردی: قزوین

  • ۷۰۸۴

 

با سلام خدمت دوستان و همکاران

نظام مهندسی قزوین، یکی از نظام مهندسی های موفق کشور به شمار می رود که در طول چند سال اخیر، فعالیتهای زیادی را در جهت گسترش خدمات مهندسی و بهبود معیشت مهندسان خود به انجام رسانده است.

از ویژگیهای بارز و بالتبع دلایل موفقیت هیئت مدیره نظام مهندسی استان قزوین می توان به همفکر بودن، به روز بودن، دارا بودن انرژی کافی برای پیگیری امور و ... اشاره نمود.

برای آشنایی با وضعیت نظام مهندسی استان قزوین و پیشرفت آنها، می توانید به آدرس qeng.ir مراجعه کنید.

یکی از ابتکارات خیلی سودمند و موثر نظام مهندسی قزوین، تهیه کارت هوشمند مهندسین برای اعضای سازمان است.

نظام مهندسی قزوین طبق تفاهم نامه ای که با بانک ملی انجام داده است، با افتتاح حساب گروهی برای مهندسان خود، یک سری عابر بانک برای آنها تدارک دیده است.

این عابر بانکها دارای یک Line اضافه هستند که در آن اطلاعات عضو شامل شماره عضویت، شماره پروانه اشتغال، شماره کارت ملی ، عکس و ... ذخیره شده است.

به عبارت دیگر، در روی کارت اطلاعات مهندس و در پشت کارت، اطلاعات بانک حک شده است.

این کارت، جایگزین کارت عضویت مهندس می شود و علاوه بر قابل استفاده بودن در بانکهای عضو شبکه شتاب برای عملیات بانکی، برای موارد زیر هم مورد استفاده قرار می گیرد:

1- کلیه پرداختهای مورد نیاز به حساب سازمان

2- مشاهده سهمیه کار شده و باقی مانده عضو

3- کم کردن سهمیه به صورت اتوماتیک

4- تغییر اطلاعات عضو در صورت نیاز

5- ....

هدف اصلی از ایجاد این کارت، حذف رفت و آمدهای اضافه، سهولت کارها و قابلیت استفاده آنلاین است.

با توجه به اینکه در سال سوم از فعالیت هیئت مدیره نظام مهندسی اصفهان، سه محور اصلی زیر در دستور کار مدیریت توسعه و برنامه ریزی سازمان و کمیته راهبری MIS سازمان قرار گرفته است:

1- تهیه ماژول غیر حضوری اعضاء(برای تمدید کارت، پرداخت غیر حضوری و ...)

2- تهیه ماژول غیر حضوری خدمات مهندسی(برای نظارت، کنترل نقشه، نوبت بتن و ...)

3- ارتباط سیستم کنترل سهمیه سازمان با سیستم کنترل سهمیه معاونت شهرسازی(برای یکسان سازی اطلاعات و حذف رفت و آمدهای مضاعف)

که ماژول اولی به صورت آزمایشی راه اندازی شده و مقدمات عقد قرارداد و نیز پیاده سازی آیتمهای 2 و 3 در جریان است، استفاده از ایده کارت هوشمند می تواند به روان سازی و سهولت روندهای تعریف شده در سه ماژول فوق کمک کند.

از همه دوستان و همکاران خواهشمندم ضمن تحقیق در مورد مزایای سیستم پیاده شده در استان قزوین، نظرات خود را در این زمینه اعلام فرمایند.

با تشکر، رابین صدیق پور.

 

 

  • غلامی از نظام قزوین
    با سلام
    من از اعضای نظام مهندسی قزوین هستم...ارجاع نظارت در شهرهای استان قزوین اجرا شده و لی در خود شهرستان قزوین فقط ارجاع نظارت در بازرسی گاز اجرا شده که طی این هم قرار بود سال قبل اجرا بشه که به علت مقاومت های پیش آمده متوقف شد وبحث اینکه دوباره انجام بشه از یکی دو ماه آینده هستش...کارت هوشمند هم صادر شده ویژگیهای مناسبی داره ..ثبت نام دوره ها و همایش ها و بعضی از موارد بالا رو با کارت هوشمن انجام میدیم ...ولی قابلیت هاش در حال تکمیل شدن گام به گام هستند...یکی از موفقیت هایی که تو قزوین هست بهبود فرهنگ ساخت و ساز هست...الان تقریبا دور افتاده ترین روستا ها در ساخت و ساز از خدمات نظام مهندسی و کاردانی استفاده میکنند...حتی در روستاهایی که امکان داره مالکین از بتن آماده استفاده میکنند واین چشم انداز  روشنی پیش روی ما قرار داده
  •  با  سیستم اتوماسیون موافقم به علت اینکه این نوع سیستم ها از نوع برنامه های کامپیوتری هستند،دستورات را بدون کم و کاست اجرا میکنند و پیرو ضوابط هستند و نه روابط فقط چیزی که حائز اهمیت است خطوط این برنامه است.امیدواریم این خطوط عدالت را برقرار کنند.به عنوان مثال سهمیه هر مهندس با توجه به صلاحیت ، به صورت خودکار به او ارجاع شود و دست دلالان ورابطه ها از بدنه نظام پاک سازی شود.
    میتوان نوعی کارت اعتباری برای مهندسان طراحی کرد و تسهیلات وامکانات خاصی در اختیارشان قرار داد. وحتی اینجانب پیشنهاد میکنم یک گروه تحقیقاتی به جمع آوری اطلاعات برای انجام یک کار قوی و بروز بپردازند.

  • احمدرضاسبزواری

     باسلام

    استفاده از کارت الکترونیکی ایده بسیار خوبی است .ولی درصورتی به کالت ایده ال میشود که تمامی امور اداری (تمدیدکارت عضویت ،تمدید پروانه اشتغال و...) امورمالی ، کنترل سهمیه ها و ....را پوشش داده ونیز درتمامی ادارات دولتی و وابسته به دولت دارای اعتبار هویتی قابل قبول باشد همانندکارت شناسایی پزشکان .

  •  با سلام مجدد

    اولا بنده با عبارت جریان وابسته قصد توهین و جسارت به یک همکار را نداشتم.چرا که خود اینجانب نیز با هرگونه توهین و افترا و صحبت بدون سند و مدرک مخالفم که این موارد را در نظرات هفته پیش در بند 3 اشاره کرده ام .ولیکن چون واژه ای معادل ان را نیافتم ناگزیر به استفاده از ان شدم.

    دوما :از شما می خواهم موضوع مناظره را به طور جدی پیگیری کنید و یک قول هم به ما بدهید که تحت هیچ شرایطی اعم از اینکه دوستان شما در هیات مدیره موفق شوند یا نه این سایت را تعطیل نکنید و به نقدهای خود با رعایت موازین عرف و قوانین اینترنتی ادامه دهید . منتظر پاسخ شما هستم.

     

    دوما

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    از لطف شما سپاسگذارم.
    موضوع مناظره را پیگیری می کنم. در مورد سایت هم به شرط حیات، در خدمتم و خودم هم از سایت های خلق الساعه که زود پیدا می شوند و زود هم تعطیل می شوند، رضایت چندانی ندارم.
  •  با سلام

    من در هفته پیش در بیان یک از راهکارهای پیش روی شما که می توانستید در هیات مدیره اعمال کنید انجام دادن مناظره با سایر اعضای هیات مدیره را پیشنهاد دادم . و شما هم در سایت فکر نو پیشنهاد مناظره را داده اید .خواهشمند است برای روشن شدن مطلب انجام مناظره بین دو گروه عمده از اعضای هیات مدیره را  که یکی از ان دو گروه جریان وابسته به شما می باشد با گروه طرف مقابل انجام دهید.چون مدام هر دو گروه یکدیگر را به کم کاری متهم می کنند. مناظره افراد جدید که در هیات مدیره نبوده اند چندان مشکلی را حل نمی کند و لازم است همان دو گروه اصلی هیات مدیره این مناظره را انجام دهند. از شما می خواهم به عنوان یکی از گروهها امادگی خود  را برای شرکت در مناظره اعلام کنید.البته من این پیشنهاد را هم به سایت فکر نو داده ام.

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    همکار گرامی، اینگونه ادبیات(جریان-وابسته و ....) در شان یک جامعه صنفی نیست.
    کدام جریان؟ کدام وابستگی؟ 
    ما تعدادی از مهندسان جوان با دیدگاه امروزی بودیم که برای اصلاح وضع موجود و نوآوری، پا به صحنه گذاشتیم.همین و بس. در هیئت مدیره اما افرادی بودند که با ایده های ما مخالف بودند و به آنها رای نمی دادند.
    پیشنهاد منظره را شخص اینجانب هم به سایت فکر نو داده ام و مجددا از همین جا آمادگی مجدد خود را اعلام می نمایم.
  • با سلام

    به نظر می رسه در مدیریت سازمان همت جدی در رفع دلالی و تسهیل ارجاع مستقیم کار و  در مقابل  پاسخگو بودن مهندسین نمی باشد بطور خلاصه وقتی شما حقوق مهندسین را ندهید انتظار  پاسخگویی و دلگرمی کم است.
    پاسخ:
    با سلام.
    در هیئت رئیسه سال سوم، این عزم جزم بود و هست. تا خدا چه بخواهد.
  • حمید رضا کریم

     با سلام

    طرح خوبی است

    لازم است پس از استعلام از نطام قزوین که مشکلات کار را درک کرده اند، اقدام شود.

     

    پاسخ:
    سلام
    با شما کاملاً موافقم. چرخ را دوباره اختراع کردن، خطاست.
  • سلام

    طرح خوبی است ولی هنوز در حکم دیکته نانوشته ای است که تا اجرا نشود اشکالات و مخالفانش معلوم نمیشوند.

    بد نیست از مهندسان قزوین هم نظر خواهی شود. 

    پاسخ:
    سلام.
    این طرح در قزوین عملیاتی شده است.
    به نظر من هیچکس با پیشرفت تکنولوژی مخالف نیست.
  • با عرض سلام و احترام: بله؛بسیار خوب است که این امر نیز در اصفهان هم محقق شود و جلوگیری کند از سوءاستفاده بعضی از افراد سودجو و همچنین برای پیشرفت و به روز شدن سیستم نظام مهندسی اصفهان که لازم است جایگاه این سازمان در بین شهرهای کشور بالاتر برود و به پیشرفته ترین سامانه ها مجهز شود.با تشکر از مسؤلین محترم سازمان به خصوص جناب آقای مهندس بهبهانی ریاست محترم
    پاسخ:
    با تشکر از شما.
  •  کارت هوشمند بسیار ایده و کار خوبی است.امیداست نظام مهندسی اصفهان نیز به این مکانیزم مجهز شود.
  • سید امیر نوربخش

    با سلام

    1-حذف رفت و آمدها و تسریع در عملیات کار بسیار خوبیست خصوصا در مورد شهرسازی و گرفتن برگ تعهد و پرداخت عوارض که از معضلات است

    2-در پاسخ به دوست عزیز (b.d ) : چرا شما اینقدر نگران کم شدن تعداد کارمندان سازمان هستید در صورتی که کاهش نفرات و حذف بروکراسی اداری از آرزوهای دیرین هر ایرانیست

    3- در مورد واسطه گری ها و دلال بازی ها:

    از بزرگترین مشکلات ما مهندسین به شمار میرود

    اگر در مورد ارجاع کار توسط سازمان سرسختی میشود این سرسختی توسط افرادیست که از نفوذ کافی برخوردار بوده و خود از بزرگترین دلال ها به شمار میروند و منافع آنها در خطر است

    لذا مبارزه جدی و پیگیر لازم است تا بر این رانت غلبه شود

    4-پیشنهاد:

    الف)کارها توسط سازمان با یک سیستم دقیق رایانه ای به صورت عادلانه توزیع شود

    ب)در صورتیکه نسبت سهمیه مهندسین به تعداد کار زیاد باشد میتوان از فیلترهایی برای حذف مهندسین بی تعهد و ناظرانی که بدون نظارت در محل کارها را تایید میکنند استفاده نمود

    ج)شرح وظایف مهندسین را طبق دفترچه ای به اطلاع مالک برسانند و در پایان کار فرم ارزیابی توسط مالک پر شود و با این روش مهندسین امتیاز بندی شوند و ارجاع کار بر اساس اولویت در امتیازها باشد به شرط صحت در اجرا و عدم تقلب و پارتی بازی

    و ... 

  •  سلام مجدد .

    راهکار ارائه شونده از طرف ما به شما  بی شک شروع دوباره و تولد دیگری است که حداقل پیامد های ذیل را در اسرع وقت به همراه دارد :

    1- ارائه خدمات مهندسی به بهترین صورت به مالک بدون امکان فرار مهندس از وظایف خود و یا مالک در اجرای کار .

    2- بازگشت جایگاه مهندسین در اجتماع .

    3- حذف کامل دلال بازی 

    4- مسلما اصفهان الگوی شهرهای ایران در ارائه خدمات به طرفین خواهد شد .

    وبسیاری موارد دیگر که همه ما بدنبال آن هستیم .

    در صورت تمایل میتوان در جلسه ای به تبادل نظر و کارشناسی پرداخت .

                                                            با تشکر

    پاسخ:
    با سلام.
    قطعا همه دوستان دنبال تحقق چنین آرزوهایی هستند.
    در همین سایت می توانید خود و ائتلافتان را معرفی کنید و به تشریح دیدگاههای خود بپردازید.
  •  با سلام و ادب .

    بزرگترین دغدغه مهندسین سازمان حذف دلال هاست  . نه تردد سالی یکبار برای تمدید کارت عضویت .

    چرا فرعیات به عنوان یک حرکت بزرگ ابراز میشود ؟

    چرا تقسیم کار توسط سازمان اینقدر ماجراساز میشود ؟

    آیا یک بیمار برای انتخاب پزشک خود از سازمانهای  مختلفی عبور میکند و فیلتر نمیشود و خود پزشک خود را انتخاب میکند ؟

     

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    برای مبارزه با دلالی چه راهکاری پیشنهاد می فرمایید؟
  • با سلام و خسته نباشید
    به نظر من وقت و زمان ارزش زیادی دارد وراه اندازی سیستم الکترونیک بسیار ایده خوبی است.چون یکی از مشکلات من همین رفت و آمدهای بیهوده است و با این کار هم در زمان و هم در مسافت صرفه جویی میشود و با توجه به پیشرفت سیستم های الکترونیکی و کمبود وقت این سیستم هر چه زودتر باید پیاده شود
     
  •  با سلام

    1-اولا بنده دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت می باشم و چندین واحد اقتصاد را گذرانده ام و در هیچ کجا  سیاست تعدیل نیرو به معنای اقتصاد سرمایه داری نبوده است.

    2-اگر حرف شما درست باشد پس مجموعه های دولتی هم که در صدد کوچک کردن خود بر امده اند طرفدار اقتصاد سرمایه داری هستند.؟

    3-شما نمی توانید یک فناوری نوین را بیاورید و بخواهید همانند سابق ان را اداره کنید . هزینه این سازمان را اعضا پرداخت می کنند.و تصممیم گیرنده نهایی در این زمینه اعضا خواهند بود

    4- بهتر است بحث را تمام کنیم و زمانی که واقعا این سیستم در سازمان عملیاتی شد تمام کارشناسان را دعوت نموده و پس از  مطرح کردن کلیه مطالب از اعضا نظر خواهی شود و به نظر انها احترام گذاشته شود . یقینا وقتی می توان کاری را می توان با یک نفر انجام داد به چه دلیل چند نفر را انجا مشغول کرد ؟

    پس فعلا تا روزی که این سیستم  می خواهداجرا شود خدا نگهدار

    پاسخ:
    با سلام.
    به دلیل قطعی اینترنت، پاسخگویی با چند ساعت تاخیر انجام شد. پوزش می طلبم.
  •  با سلام  دوباره

    منظور من از حالا به بعد است که اگر این سیستم عملیاتی شود می بایستی تعدیل نیرو انجام شود نه اینکه شما قبلا چند جبهه کاری ایجاد کرده اید. من حاضرم چند کارشناس زبده در زمینه کامپیوتر - مدیریت منابع انسانی و مهندسی سیستم ها را که دارای سابقه طولانی در این زمینه می باشند در زمانی که شما این کار را راه اندازی کردید به حضور شما بیاورم و  همه انها بر سیاست تعدیل نیرو تاکید می کنند. بهتر است درباره مسائل احساسی برخورد نکنیم.ایجاد مناصب جدید و بزرگ کردن مجموعه  کاملا با سیستم الکترونیک در تضاد است . چیزی که حتی دولت هم درصدد کوچک کردن خود و ادغام مجموعه های مرتبط در یکدیگر بر امده است که وزارت راه و شهر سازی یکی از ان مثالهاست.بنا به گفته یکی از اقتصاد دانها هر مجموعه ای که دارای درامد و هزینه باشد به منزله یک دولت کوچک است و سازمان هم از این قضیه مستثنی نیست.

    پاسخ:
    با سلام.
    اقتصاد سرمایه داری، بیرحم است و تا احساس کرد که لازم است باید یک سری را بی کار کند، لحظه ای درنگ نمی کند.
    ما به ارزشهای انسانی معتقدیم و باز هم عرض می کنم در صورت پیاده شدن چنین سیستمهایی، کماکان در جاهای دیگر از نیروهای زحمتکش سازمان استفاده خواهد شد.
    پیروز باشید.
  • با سلام مجدد

    من با این سیستم الکترونیک تا حدودی اشنا هستم و در هر شرکتی که اجرا گردیده است در صدد تعدیل نیرو بر امده و بخشی از کارمندان خود را از گردونه کار بیرون کرده اند.این سیستم برای شرکتهای خصوصی که کارمند کمتری می خواهند استخدام کنند فایده دارد.شما هم اگر می خواهید این سیستم را عملیاتی کنید می بایستی برای منفعت سازمان حتما تعدیل نیرو(کاهش کارمندان) را مدنظر قرار دهید.چون از مزایای این سیستم علاوه بر اینکه موجب راحتی ارباب رجوع می شود می بایستی فایده ای هم برای شرکت یا اداره داشته باشد و ان کم کردن هزینه هاست که یکی از انها همان تعدیل نیرو است . در واقع این سیستم تضاد جدی با افزایش جبهه کاری دارد و شما راهی جز کاهش تعداد پرسنل ندارید اگر نگاه واقع بینانه به منافع سازمان داشته باشید. 

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب
    در سازمان نظام مهندسی در سال سوم هیئت مدیره، چند جبهه کاری باز شده است:
    مدیریت توسعه و برنامه ریزی
    مدیریت پشتیبانی اعضاء
    نظارت عالیه بر تاظران معماری، تاسیسات و برق
    ساخت زمین گلستان
    ....
    بعید می دانم با اینهمه جبهه کاری، سازمان بخواهد تعدیل نیرو کند؛ تازه فکر می کنم نیاز به استخدام هم داشته باشد.
    منافع سازمان در این است که اعضاء دارای معاش کافی باشند و از عملکرد آن راضی باشند.
  • با سلام

    به نظر من کارت هوشمند الکترونیک یکی از نیازهای بسیارفرعی است که در مقایسه با دغدغه های مهندسان اصلا به چشم نمی اید. شما بهتر است برای معضلات اساسی مهندسان و این دلال بازیها و رانتها فکر اساسی کنید. یک مهندس اگر مشکلات اساسی اش حل شود اگر یکی  دو بار هم در سال برای کارت عضویت مراجعه کند مشکلی برایش پیش نمی اید.اگر چنین سیستمی در سازمان برقرار شود پس دیگر کارمندان سازمان کاری ندارند که انجام دهند و فقط بایدهزینه های زیادی را بابت کار انجام نداده به کارمندان پرداخت نمود.چون دیگر با این روشها به این تعداد کارمند فعلی نیازی نیست و حد اقل نیمی از انها بیکار می شوند.با این معضل چگونه برخورد می کنید؟

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    مکانیسم مبارزه با دلالی در استان قزوین حل شده است: کار توسط سازمان به مهندسان ارجاع می شود.
    این ایده اما در اصفهان مخالفینی سرسخت دارد ...
    کارمندان سازمان نظام، افراد زحمتکشی هستند و آنقدر جبهه کاری در سازمان وجود دارد و در آینده ایجاد خواهد شد که همیشه کار هست.
    منتظر نظر بعدی شما هستم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی